Egy kis fejtágító ... Neked!Egy kis fejtágító ... Neked!

Az arcot a belső teszi széppé. Ha a belső rút, az arc is megcsúnyul.
(Charlotte Brun)

 

A magyar arculat elnevezésünk remekül kifejezi a lényeget: amikor vállalati arculatról beszélünk, tulajdonképpen a vállalkozásunk arcáról van szó.

Így talán könnyebb megérteni, miért olyan fontos egy vállalkozás arculatának a megfelelő kialakítása; mennyire nem csak arról van szó, hogy bekopogok egy grafikai stúdióba, és terveztetek egy logót, egy levélpapírt és egy névjegykártyát.

Nézzük először az arculattervezés legfontosabb alapvetéseit?

Arculattervezés

1. Legyen az arculatunk szimpatikus, keltsen jó benyomást!

Ez nyilvánvaló… de mitől lehetünk szimpatikusak? Forgalmazhat egy vállalkozás jó minőségű termékeket, de ha a piacon a fogyasztók valamilyen oknál fogva mégsem preferálják a céget, a konkurenstől vásárolják meg ugyanazt az árut. Nem elég csak arra törekedni, hogy a termékünk a legprofibb minőségű, a legjobb ár–érték arányú legyen a piacon, hanem az is lényeges, hogy cégünknek jó imidzse legyen, pozitívan kitűnjön a konkurens cégek között. Ebben az arculatnak jelentős szerepe van.

2. Ne legyen a vállalkozás arculata régimódi, idejét múlt!

Haladni kell a korral! Így van ez a vállalkozásunk arculatával is… Ez persze nem azt jelenti, hogy a cégarculat nem sugározhat patinát, vagy nem hangsúlyozhatja a tradíció, a nagy múltú tapasztalat meglétét, de semmiképpen se sugallja azt, hogy a vállalkozásban megállt az élet.
Ami tegnap még a dinamizmust, a lendületet közvetítette a cégemről, az lehet, hogy ma már azt mondja rólam, hogy nem tudok lépést tartani a piaci változásokkal, az újabb és újabb elvárásokkal, kihívásokkal.

3. Illeszkedjen a vállalati arculat a piacunk ízlésvilágához!

Ha az arculatunk ugyan nem idejét múlt, még azt is mondhatjuk, hogy bizonyos piaci közegben az elvárásoknak megfelelő lenne, mégsem tudunk teljes sikert elérni, hiszen a saját piaci közegünket, a fogyasztóink ízlésvilágát kell eltalálni ahhoz, hogy kedvező benyomást tudjunk tenni rájuk.

4. Törekedjünk az önazonosságra!

A vállalati arculat kialakításában és építésében is ugyanolyan fontos az önazonosság, mint a személyes életben. Próbáljuk meg azokat az értékeket, valóságos jellemzőket megfogalmazni és kifejezni a cégünkről, amelyekkel valójában bír! Legyen harmóniában a vállalkozás működésével a vállalati filozófia és a vizuális megjelenés.

5. Gondolkodjunk arculati rendszerben!

A vonzó, bizalmat keltő megjelenésnél elengedhetetlen az összhang. Ha a cégarculatban nincsen egységes koncepció, mindenki úgy használja az arculati elemeket, ahogy éppen gondolja, könnyen lehet, hogy a bizalomépítés helyett a bizalmatlanságot váltjuk ki, illetve nem érjük el azt a fontos célt sem, hogy egy adott vizuális megjelenés láttán azonnal a vállalkozásunk jut eszébe a fogyasztóknak.

6. Az arculat kialakításakor az egyik legfontosabb cél: az ismertség!

Lehetünk nagyon vonzók, nagyon extrémek, nagyon különlegesek, nagyon egyediek, nagyon… nagyon… nagyon…, lényeg, hogy a vállalkozásunkat minél több potenciális fogyasztóval megismertessük, megszerettessük, hogy ne csak egy „kellemes, szép arc” legyünk a piacon, hanem az a cég, akit mindenki ismer és megismer.

Nos, ha sikerült ráhangolódni az arculat lényegére, jöjjön egy kis szakma…!

Arculattervezés

Mi is az az arculat tehát?

A szakirodalom szerint a vállalati arculat (Corporate Identity) alatt „egy cég kifelé és befelé irányuló önábrázolását és magatartását, megnyilvánulásainak megtervezett, tudatosan és folyamatosan használt összetevőit értjük.”

Egy vállalkozás akkor sikeres, ha sikerül jól karakterizálni, markánsan elkülönülő, a piacon könnyen felismerhető jegyekkel ellátni, amelyek amellett, hogy jól tükrözik a vállalkozás mentalitását, még bizalmat is képesek ébreszteni.

Úgy kell ezt elképzelni, mint ahogy az embernek is van egy személyisége, magatartása, és ennek szerves része a vizuális megjelenése: a frizura, a smink, az öltözködés… de ma már a mobiltelefon és az autó is a megjelenésünk részévé vált. A nyugati kultúrában nagy gondot fordítunk arra, hogy külsőségekkel is jelzést adjunk a gondolkodásunkról, a társadalmi, kulturális és gazdasági hovatartozásunkról.

Mik a vállalati arculat elemei?

Vagyis mik azok az eszközök, amelyekkel a vállalkozásunk arculatát tudjuk kialakítani?

Arculat tartalma – Cégfilozófia, cégkultúra

A vállalkozás küldetése, filozófiája, a vállalati gondolkodás és kultúra a cégarculat tartalmi összetevője, azaz a vállalati arculat lelke. A vállalkozás elnevezése, a cég háttere (múltja), önképe, küldetése, hosszú és középtávú céljai tartoznak ide, amelyeket fontos megfogalmazni ahhoz, hogy a megfelelő vizuális arculati elemeket meg tudjuk találni.

Vizuális elemek szerepe a vállalati arculatban

Ahogy számunkra a ruha, a frizura, az öltöny vagy kosztüm, a cipő, a mobiltelefon… és még sorolhatnánk, tulajdonképpen a vizuális megjelenésünk, a személyiségünk fontos tartozéka, úgy egy vállalkozásnál a logó, a szlogen, a színvilág, a betűtípus, a tipográfia a legfontosabb karakterizáló eszköz, arculati elem. Ezek megjelennek a vállalkozás kommunikációjában (e-maileken, levélpapíron, borítékon, a névjegyen, a különböző kiadványok dizájnjában, a szerződések, dokumentumok formátumában, a termékek csomagolásában, a vállalkozás marketingkommunikációs eszközein), illetve külső és belső környezetében (épület külső és belső képe, parkoló, bejárat, cégtábla, járműfeliratok, tárgyalóhelységek, formaruha, atmoszféra stb.).

Bízd ránk az arculattervezést és -kivitelezést is! Három egymástól teljesen eltérő alap arculati tervet készítünk. Akkor is keress bátran, ha a már meglevő cégarculatot szeretnéd felfrissíteni, megújítani, vagy egységes arculati rendszert kívánsz kialakítani a meglevő arculati elemek használatához!

Szívesen leszünk a vállalkozásod stylist-ja!