Egy kis fejtágító ... Neked!Egy kis fejtágító ... Neked!

Míg a reklámozás az, amiért fizetsz, a PR az, amiért imádkozol.
(Philip Kotler)

 

Public Relations

Nos, semmiképpen nem szállnék vitába a nagy marketingguruval, de hogy a PR-ért nem kell fizetni… hát ezt aligha gondolom. Talán helyesebb, ha úgy fogalmazunk, hogy akkor jó a PR-unk, ha úgy tűnik, mintha nem fizetnénk érte. A jó benyomás, a bizalom persze nem feltétlen pénz kérdése, de építésére költeni is érdemes.

Egy vállalkozás akkor tud igazán hatékonyan működni, ha a környezete (fogyasztó, média, különböző szakmai és civil szervezetek, üzleti partnerek, potenciális befektetők, saját munkatársak stb.) elfogadja, pozitívan, bizalommal áll hozzá, jó akarattal van felé. Hatása ugyan közvetett, de kétségtelen. Vannak jó néhányan, akik azt állítják, hogy vállalkozásuk felvirágzásában nagyobb arányban játszik szerepet a PR, mint a reklám, persze ezt már jó pár év távlatában látják így… de hiszek nekik.

Nézzük, milyen eszközöket vetek be, ha lehetek a PR-menedzsered!

 

Ima

Én megtanultam Kotlertől a szent leckét ;-)

Sajtókapcsolatok ápolása

Ma már sokkal egyszerűbb a helyzet, mint néhány évvel ezelőtt, amikor nem sokaknak sikerült a média kegyeibe beférkőzni. Megnövekedett az esély ugyanis arra, hogy akár milliós nézettségű műsorban szó essen cégünkről, tevékenységünkről, úgy hogy ezért nem kell egy vagyont a TV-csatornánál hagyni. Nem régiben már jómagam is megértem azt, hogy egy gyanútlan szürke délelőttön a cégnél, ahol éppen marketingesként dolgoztam – itt jegyzem meg, hogy a sajtókapcsolatok építését még akkor el sem kezdtem, örültem, hogy éppen sínre került az online kommunikációnk –, megszólalt a telefon, és az M1-től keresték a cég marketingkommunikációs menedzserét… Bevallom, először azt gondoltam, hogy valamelyik barátom ugrat, de tévedtem. A csatorna egyik magazinműsora egy riportanyagot készített arról a piacról, ahol a mi cégünk is tevékenykedett. Az interneten talált ránk.

Szóval, ha sikerül elérni, hogy a média úgy gondolkodjon Rólad, mint a szakterületed szakértőjéről, megérheted, hogy nem megfizethetetlen hirdetési felületeket kell vásárolnod, hanem mint a média által az adott témában kompetensnek és hitelesnek tartott személy, építheted a bizalmat meglevő és potenciális vásárlóid tömegeiben.

Rendezvények, események szervezése

Amikor az internet kezdett egyre nagyobb teret nyerni a marketingkommunikációban, mindenki azt jósolta, hogy a rendezvények, események csillaga leáldozott. Szerencsére nem nekik lett igazuk… Ez az eszköz ugyanúgy szilárdan áll a PR-eszközök sorában, ráadásul az online kommunikációnak köszönhetően még növelhető is a résztvevőszám… virtuálisan, hiszen ha az adott rendezvényről (előadásról, konferenciáról stb.) videó készül, és kikerül az internetre, további érdeklődők hallgathatják meg az ott elhangzottakat. Ma már az sem különleges, hogy real time-ban zajlik egy adott esemény közvetítése az interneten.

Nem kis felfordulással jár egy cég életében egy rendezvény megszervezése, sok esetben a költsége sem elenyésző, de a személyes kapcsolatok építésére, ápolására a legkiválóbb. Ha pedig sikerül – a szakmai okosságok mellett – élménnyel is szolgálni a résztvevőknek, garantált a siker.

Kiállítási részvételek szervezése

Bár a kiállítás is rendezvény, érdemes külön megemlíteni az eszközök sorában, hiszen egy igen speciális rendezvény. Jó néhány cég marketingkommunikációs tervében jelentős helyet foglal(nak) el, sokak pedig egyenesen kiiktatják marketingtevékenységükből, mondván, csak kidobott pénz. Meggyőződésem, hogy mindegyik tábornak igaza van… Lehet egy kiállítási részvétel nagy-nagy piaci előrelépés, de nagy-nagy pénzkidobás is… „Az ördög mindig a részletekben bújuk meg” – szokták mondani, ebben az esetben is így van. Messze nem elég egy standot felhúzni, néhány terméket kipakolni, komoly előkészítést és utómunkát igényel minden egyes részvétel.

Online PR tevékenység

A bizalomépítés, a jó hírnév a virtuális térben is rendkívül fontos. Az online marketing menü alatt elolvashatod, miben segítek szívesen az online kommunikációdban, mindezt pedig úgy teszem, hogy a pr-technikákat sem hagyom figyelmen kívül.

Különböző nyomtatványok tervezése, kivitelezése

Bár ma már szinte minden információt pakolunk fel az internetre, fél életünket a virtuális térben éljük, én azért nem feledkeznék el azokról a nyomtatott, kézzel fogható kiadványokról sem, amelyek szövegezésében, tervezésében és nyomdai kivitelezésében is szívesen ajánlom fel segítségünket.

PR- és referenciafilmek készítése

Ma már egy jobb minőségű mobiltelefonnal annyi audiovizuális anyagot készíthetünk, amennyit csak akarunk, a különböző videómegosztó oldalakon ezeket közzé is tudjuk tenni.  Az már persze a kreativitástól, a jó ötlettől és színvonalas kivitelezéstől függ, hogy a (potenciális) ügyfeleink, partnereink találják-e olyan érdekesnek ezeket a filmeket, hogy akár továbbküldik ismerőseiknek is. Bár egy PR- vagy referenciafilm nem keverendő össze a vírusvideókkal, érdemes videómegosztó portálokra is feltölteni.


Az Illum Marketing Stúdió egyik legfontosabb marketingkommunikációs eszköznek tartja a Public Relation-t, azaz a közönségkapcsolatok ápolását; a sajtókapcsolatok építését, a rendezvényszervezést, kiállítási részvételek szervezését. Ha az itt felsoroltak valamelyikében segíteni tudunk, örömmel tesszük, keress meg, hogy a részleteket megbeszéljük!