A logótervezés alapjai – Kicsi, de erős
A logó a vizuális kommunikációban a legkisebb egység, ami üzen a cégünkről. Ez az a legkisebb elem, amely segítségével azonosíthatóvá, egyedivé és felismerhetővé tesszük vizuális megjelenésünket.
Nem egyszerű feladat egy olyan céglogót tervezni, amely harmóniában van a cég filozófiájával, üzen a vállalkozás tevékenységéről, és még a célcsoportunk ízlését is kielégíti. A logótervezés tehát nem is annyira grafikai, mint kommunikációs feladat.
A legnagyobb feladvány a logótervezés során az, hogy egyetlen cégnév és mellette nagyon minimális grafika segítségével hogyan tudjuk megjegyeztetni magunkat az ügyfelekkel, hogyan tudunk „bemászni” a fejükbe, de még inkább a szívükbe. A szakemberek azt mondják, hogy akkor érhetünk el biztos sikert, ha nem akarunk mindenféle üzenetet beletömködni egyetlen kis ikonba. A sok-sok mondanivalónak készítsünk inkább prospektust vagy szórólapot. A logónk legyen nagyon egyszerű, érthető, szimpatikus; és ha valaki ránéz, azonnal a cégünk jusson róla az eszébe. Gondoljunk csak a Mercedes vagy az Audi logójára, vagy a Nike-pipára… Hát nem pofon egyszerű. Tíz emberből kilenc kapásból le is rajzolja.
Mik azok a „tartozékok”, amelyekkel operálhatunk az arculattervezéskor, ezen belül is a logótervezéskor?
Különböző formák, alakzatok… Sokan elkövetik azt a hibát, hogy mindenképpen valami olyasmi formát akarnak megjeleníteni, amiben kifejeződik a cég tevékenysége, vagy megjelenik benne a termék. Persze, ha ez frappánsan megoldható, miért is ne. De ha nem kivitelezhető, nem kell erőltetni. Egy vizuális gondolat megjelenítése ugyanúgy nagyon hatásos tud lenni.
Betűk… Azaz a tipográfia. csak a betű vizuális megjelenésének segítségével is sok mindent tudunk üzenni a cégünkről: profik és pontosak vagy lazák és fiatalosak vagyunk; fontos számunkra a tradíció vagy a modernség, a lendület jellemző ránk; az összeszedettség vagy az eklektika az erősségünk… Néhány szabályt nagyon fontos betartani a logótervezéskor mind a betűtípus, mind pedig a méret, az alakzathoz képesti arány, valamint a betűvastagság megválasztásakor.
Színek… Leginkább az érzelmekre ható faktor egy logóban. A színek hatásával Max Lüscher, svájci pszichológus foglalkozott, és nagyon érdekes, az arculattervezésben is alkalmazni szükséges eredményekre jutott. A színeknek nem csak pszichológiai, de biológiai hatásai is vannak egy emberben. Így a megfelelő szín kiválasztásával és használatával erősíteni tudjuk cégünk üzenetét. (Ezzel bővebben a következő blogbejegyzésben foglalkozunk majd.)
Összhang… A fent említett három komponens harmóniája nélkül nem beszélhetünk sikeres logótervezésről, vizuális megjelenítésről. Fontos, hogy egyszerre érvényesüljenek a kommunikációs, a vizuális, a tipográfiai és a színelméleti szempontok.