Ezek a mai fiatalok… – Szólítsd meg őket, ha tudod! 1. rész
Kis túlzással elmondhatjuk, hogy egy újabb nyelvújításnak lehetünk a tanúi. Az internet, a mobiltelefon használata, a globalizálódó, átalakuló világ az új életmód mellett új nyelvet is „termel” körülőttünk. A közösségi médiában a kommunikáció nagy része már ezen a különleges nyelven zajlik. Trendi, fiatalos, közvetlen… Anyáink, nagyanyáink még értik talán, némi segítséggel ugyan, de Bessenyei Györgynek már biztosan szótárra lenne szüksége… 🙂
Nemrégiben tanárként vettem részt egy tréningen. Amolyan „kötelezően ajánlott” esemény volt, amire nem mondanám, hogy nagy immel-ámmal, de nem is fergeteges lelkesedéssel mentem el; a téma az „Y- és Z-generáció jellemzői” volt. Ez az a korosztály, akiket én is oktatok – gondoltam, valami hasznát csak veszem… Arra nem is számítottam, hogy mint marketinges mennyivel inkább tudok profitálni a rendezvényből.
Persze hallottam, olvastam már a YOUTH MARKETING-ről (fiatalok nyelvét alkalmazó marketing), de talán csak most tudatosult igazán bennem, hogy bizony a mai fiatalok mennyivel másabbak, mint mi voltunk, így magától értetődik, hogy a meggyőzésük, elérésük is másképpen működik, mint anno. Lassan 4,5 éve vagyok velük közvetlen kapcsolatban, ízlelgetem, kóstolgatom a „hozzájuk való eljutás” lehetőségeit, figyelem a saját diákjaimat is, de az interneten, televíziós műsorokban (Egyenes beszédtől az Éden Hotelig) felbukkanó ambiciózus, öntudatos politikus- és celebjelölteket úgy szintén. Összességében nem tartom olyan „elvetemülteknek”, „érthetetleneknek”, mint sokan, akik talán elfelejtették, hogy ők is voltak egyszer fiatalok. Szépek, helyesek, kedvesek… de tény, hogy mások… nagyon mások.
Nincs ezzel semmi probléma, hiszen a mindennapjaink, a világunk is hatalmasat változott, a kommunikáció, a prioritások, a lehetőségek és még sorolhatnánk. Ha viszont ez a fiatal korosztály a célcsoportod, ne csak a new media, azaz a mai digitális, interaktív, közösségi kommunikációs csatornák hirdetési lehetőségeinek tanulmányozásában mélyülj el (mint Facebook, Twitter, Youtube, Adwords… stb.)! Szánj időt arra, hogy megismerd ezt a korosztályt, hiszen nem csupán annyi a feladatod, hogy eljuss hozzájuk, hanem, hogy hatékonyan meg is tudd őket szólítani… nnna hát ez az, ami nem is olyan könnyű.
Az alábbiakban összegyűjtöttem néhány fontos jellemzőt a tréningen hallottak alapján, remélem, hasznát veszed Te is. De mielőtt ebbe belevágnék, nézzük először, hogy kikről is van szó!
Az Y és Z generáció egy olyan új nemzedék, akiknek az életében a technológia és annak egyre nagyobb léptékű fejlődése rendkívül meghatározza a szocializálódás folyamatát. Az Y nemzedék az 1980 és 1995 között születettek, a Z-k 1996 után jöttek világra. Nálunk még a rendszerváltás is tesz egy csavart a történetbe, de marketing szempontból leginkább a technika, a számítógép, a mobilkommunikáció, a közösségi média az, ami olyan nagyon mássá teszi ezt a korosztályt a korábbiakhoz képest.
Egészen kicsi koruk óta jelen van az életükben a számítógép és az internet, éppen csak hogy felcseperedtek, kezükbe nyomták a szülők a mobiltelefont, ma pedig legtöbbjük már okostelefonnal, iPad-del, tablettel él teljes szimbiózisban. Ha netalán fél napra meg kell válniuk ezektől a kütyüktől, nem is érzik magukat egész embernek. Személyes kapcsolataik nagy részét a virtuális térben építik; rendkívül nyitottak, kommunikatívak, otthonosan mozognak e számunkra kissé furcsa közegben.
Mindemellett sokkal szabadabb nevelést kaptak szüleiktől, akik pl. szabad véleménynyilvánításra, praktikusságra, gyakorlatiasságra nevelték csemetéjüket, és mindent igyekeztek megadni nekik ahhoz, hogy a modern, globalizálódó világban jól elboldoguljanak. Még az egzisztenciateremtés nehézségeit, fáradalmait sem szívesen testálják gyerekeikre, 25-30 éves fiatalok számára teljesen evidens, hogy a szülői ház kényelmét élvezik (a mamahotelekről már mindannyian hallottunk), közben pedig inkább egyetemre, főiskolára járnak, minthogy dolgoznának. A diploma, a megfelelő iskolázottság ma már társadalmi elvárás is számukra, elengedhetetlen a karrierépítésben.
A „karrierépítés” kulcsszó a szótárukban. A kemény, következetes munka, a lojalitás, az alaposság, a kitartás – és egyéb ehhez hasonló, ósdi fogalmat ez a nagyon divatos, egyszerű szóösszetétel ír felül. Ennek a nemzedéknek teljesen magától értetődő, hogy karriert épít és jól keres, ha másképpen nem, hát külföldön.
A jó kereset, a pénz szerepe és jelentősége hatványozottan jelen van az életükben, gyakorlatilag az egyetlen értéket képviseli számukra. Az, hogy milyen márkájú ruhát, cipőt, táskát visel az ember, milyen kommunikációs eszközei vannak, hol tölti el a szabadidejét, teljes mértékben meghatározza számukra a személyiséget. Teljesen mindegy, hogy mi van a fejben, szívben, lélekben, ezek a külső jellemzők határozzák meg, hogy valaki „menőnek” számít-e vagy „baleknak”, hiteles e vagy hiteltelen.
Ezennel meg is érkeztünk a szociológiától a marketinghez… Következő blogbejegyzésünkben kicsit tüzetesebben körüljárjuk azt is, hogy milyen vásárlók a mai fiatalok. A fenti bekezdésből már annyi biztosan következik, hogy bizony jelentős réteget képviselnek a fogyasztás területén, tehát érdemes velük kalkulálni.
Olvasd el a 2. részt is!