Hogyan legyél meggyőző? 1. – Hatékony technikák
A meggyőzés, az érdekérvényesítés kulcs tényezők a marketingkommunikációban és az értékesítésben. Következő két blogbejegyzésünk ezzel a területtel foglalkozik mélyrehatóbban.
Remekül ismered a terméked, reggeltől estig tudnál róla folyamatosan, átéléssel beszélni… Ez szuper, de hidd el, ha mindezt hatékonyan bele tudod sűríteni egy 15-20 perces meggyőző beszédbe, sokkal többre mész, akár még el is tudod adni 😉
Ma már – mint minden egyébnek – az információnak is az instant változata a nyerő. Legyen szó egy egyszerű tárgyalásról, workshop-ról, kiállítási standon történő bemutatóról, vagy egy videóbemutatóról… ha nem tudod maximum 15-20 perc alatt elmondani a lényeget, a konkurenciád fogja elvinni a potenciális vevőidet. Mondhatod, hogy de a Te terméked ilyen meg olyan, a részleteket ma már általában digitálisan kéri az ügyfél, és rohan tovább.(Megjegyzem, Te is jobban jársz, mert nem rabolja az idődet.)
Nézzük, mire figyelj oda, milyen technikákat vess be, hogy sikeres legyél:
- Előnyös lehet egy cím (fő- és alcím), amennyiben szükségét látod… (pl. ha egy workshop előadásra nyílik lehetőséged) A főcím legyen mindig figyelemfelkeltő, akár meghökkentő, első hallásra nem is mindig a témához kapcsolódó, akár attól teljesen távol álló, frappáns, vonzó, akár humoros!
Az alcím viszont már kapcsolódjon a témához, nem árt, ha a fő címet is magyarázza. - Ne ragadtasd el magad, akármilyen nehezedre is esik, tartsd a 15-20 percet, ha van több idő, legyen a meggyőzés inkább interaktív!
- Mindig tartsd szem előtt, hogy meggyőzni akarsz és nem tájékoztatni!
- A beszéd legyen jól felépített, feltétlen tartalmazza az alábbiakat:
Bevezetés: Legyen figyelemfelkeltő! Mondd el röviden, miről is lesz szó! Beszélj a kompetenciádról is!
Tárgyalás: Legalább három, egymástól független érvet említs meg, hogy miért a Te termékedet érdemes választani!
Befejezés: Összegezd, miről is volt szó, mozgósítás és buzdítás! - Ha szükségesnek érzed, írj rövid vázlatot, vagy készíts prezentációt! Ez utóbbi a hallgató(i)dnak is nagy segítség abban, hogy átmenjen az üzeneted!
- A tartalomközlésnél a következőkre figyelj: Legyél közérthető! A kompetenciádat ne az idegenszavak arányával jelezd! Ne beszélj körmondatokban, rövid, frappáns mondatok hangozzanak el! Említhetsz adatokat, hivatkozhatsz tekintélyre, más forrásra! Tagoltan, érthetően beszélj, nyugodtan ismételj!
- A nonverbális tényezőkről se feledkezz meg: mimika, gesztus, testtartás, szemkontaktus – ez a négy legfontosabb dolog, amire próbálj meg odafigyelni!
- Az úgynevezett zenei kifejező eszközök is nagyon fontosak (ilyen az intonáció, a hangsúly, a hanglejtés, a szünetek és a beszédtempó), talán ezek azok, amikre aztán végképp nem fordítunk figyelmet, pedig érdemes.
- Egy rövid, 1-2 perces interaktív rész (egy gyors kérdés vagy szavazás) hatásos lehet, de arra vigyázz, hogy ne rabolja az időt!
- Figyeld a partnere(i)d reakcióját, de ne hagyd, hogy ezek megzavarjanak, a végén – ha szükségesnek látod – reagáld le, de semmiképpen ne magyarázkodj!