Csapás vagy áldás? – Reklamációkezelés felsőfokon
Elsőre mindig nagy trauma találkozni egy elégedetlen, hova tovább dühös ügyféllel, aki jogos vagy vélt sérelmét zúdítja a nyakunkba. De nézzük meg, milyen előnyökkel jár eme kellemetlenség, mit tudunk profitálni belőle!
Azt tudnunk kell, hogy az ügyfél – legalábbis az esetek nagy többségében – nem azért reklamál, mert feltett szándéka, hogy megbántson, megalázzon, hanem mert orvoslást, megoldást vár, így észrevétele, őszintesége minden esetben a hasznunkra lehet, hiszen a hibánkat ki tudjuk javítani. A reklamációban tehát a segítség is megbújik.
Ha elégedetlenségét megosztja az ügyfél, és nem tűnik el szó nélkül, az már fél siker, hiszen ha jól tudjuk kezelni a helyzetet, még akár jól is kijöhetünk a slamasztikából. Nem beszélve arról, hogy a fogyasztói igényeket első kézből ismerhetjük meg, így a termékfejlesztéshez igencsak hasznos információkhoz juthatunk.
Íme, 12 tanács, hogy mit kezdjünk az elégedetlen ügyféllel, hogyan kezeljük a nem éppen szívderítő helyzeteket.
- Legyünk elérhetők! Akár telefonon, interneten vagy személyesen legyen lehetőség a reklamációra.
- Figyeljünk oda a negatív véleményekre is, és ne kézlegyintéssel reagáljunk, még akkor sem, ha biztosak vagyunk abban, hogy az ügyfél reakciója igazságtalan.
- Ügyfélközpontúan, pozitívan, empátiával és a megoldásba vetett hittel fogadjuk a negatív kritikát! Tegyük nyilvánvalóvá, hogy számunkra teljesen természetes az, hogy ha valaki elégedetlen, az reklamál.
- Legyünk előzékenyek, nyitottak az őszinte bocsánatkérésre már a kezdetekkor, még akkor is, ha a későbbiekben esetleg kiderül, hogy mégsem mi hibáztunk!
- Ne tekintsük ellenségnek azt, aki negatív véleményt fogalmaz meg termékünkkel, cégünkkel kapcsolatosan! Próbáljunk meg eltekinteni a reklamáció érzelmi oldalától, és a tartalmára igyekezzünk koncentrálni! A reklamáló többnyire nem a hibást, hanem a megoldást keresi.
- Alaposan ismerjük meg az ügyfél sérelmeit, mérjük fel az igényeit, tudjuk meg, hogy mi az, amit vár tőlünk! Azonosítsuk a panasz mögött rejtőzködő valódi problémát, és ez alapján értékeljük, hogy jogos-e vagy éppen megalapozatlan a panasz!
- Igyekezzünk a hangsúlyt mindig azokra a pontokra helyezni, amiben teljes egyetértés van, a téves vagy pontatlan állításokat pedig nagyon udvariasan, tisztelettudóan hárítsuk, lehetőleg próbáljuk meg mellőzni a közbeszólást, hallgassuk végig az ügyfél panaszát!
- Összpontosítva a lehetőségekre, értékeljük a kialakult helyzetet, és ha valóban jogos a panasz, ismerjük el a felelősségünket! Legyünk pozitívak a panaszos irányában, pl. mutassunk rá a beszélgetésünkben azokra a pontokra, amikor az ő javaslatai lendítettek bennünket túl a holtponton!
- Az ügyfél számára megnyugtató tud lenni, ha a panaszkezelési folyamatot – a panaszfelvevő segítségével – végigkövetheti, így ha hosszabb idő is telik el, nem érzi azt, hogy az ügyével nem foglalkozik senki.
- A helyzet értékelése után meg kell találni a mindkét fél számára megfelelő megoldást, és a halogatást mellőzve, a lehető leghamarabb intézkedni is kell. Az ezzel kapcsolatos döntéseket az arra jogosultaknak kell meghozni.
- Sok esetben az ügyfél megalapozatlan kívánságait is kénytelenek vagyunk teljesíteni, de ezt ne tekintsük vereségnek, gyakran a nagyvonalúsággal érjük el azt, hogy a reklamáló lojális marad a céghez.
- Az ügy zárásakor a konkrét, megnyugtató megoldás mellett a kommunikációnak is óriási szerepe van. Ha megköszönjük ügyfelünknek, hogy hozzánk fordult, és nem a konkurenciát vagy a hatóságokat kereste meg, nem csinált nyilvános botrányt; ha őszintén bocsánatot kérünk a kialakult helyzetért; ha kifejezzük, hogy milyen hasznos volt az észrevétele, és miben segített bennünket, és biztosítjuk arról, hogy az eset nem fog megismétlődni, nincs az a jóindulatú ügyfél, aki ne enyhülne meg, és ne adna még egy esélyt cégünknek.