Karácsony – Szeretlek is meg nem is
Az év utolsó másfél-két hónapja – kis túlzással – egyetlen esemény körül forog, és ez nem más, mint a karácsony. Legkésőbb november elején elkezdődik a fogyasztók részéről az ajándék-, a vállalkozók részéről pedig a vevőhajsza. Egy Londonban élő barátom szeptember 30-i facebook-postja már egy karácsonyfa mellett készült egy bevásárlóközpontban.
Szóval, nem lehet elég korán kezdeni a készülődést…
Az NRC 1200 fős többszörösen rétegzett, reprezentatív online kutatása szerint a magyarok mindössze egy tizede indul el a boltokba már októberben, hogy kiválassza a karácsonyi ajándékokat, de novemberben már közel annyian járják az üzleteket, mint a későn ébredők, akik decemberig halogatják a „beszerzést”.
A felmérésből az is kiderül, hogy a fővárosiak egy negyede – ha teheti – már interneten keresztül vásárol, és megkíméli magát a tülekedéstől, országos szinten ez az adat 18%, de évről évre nagy arányban növekszik.
Az ajándékokra szánt összeg átlagosan 14-16 000 Ft fejenként, de a magasabb jövedelemkategóriába tartozók 20-30 000 Ft-ot is elköltenek. A fárasztó ünnepi beszerzéseket a nők intézik a családok többségében, sőt a férfiak egynegyede állította azt, hogy egyáltalán nem vásárol ebben az időszakban.
Természetesen a középpontba a gyermekek helyeződnek ilyenkor, akik számára a játékbeszerzés főként hipermarketekben történik (a vásárlók csaknem fele szerzi be a csemetének szánt játékot élelmiszervásárlás közben), nagy játékáruházakban mindössze 23, kisebb üzletekben pedig a játékvásárlók mindössze 7%-a vásárol.
Kellemes karácsonyi készülődést mindenkinek!