37a06e4a72d6cb27621f1ed829bbee81 XL

Praxis für praxis… – Néhány gyakorlati tanács blogolóknak


Bízom benne, hogy a nyári kalandozás és pihenés mellett továbbra is szorgalmasan blogolsz, és ébren tartod a vásárlóidat, partnereidet. Korábbi bejegyzésünkben az elméleti/elvi tanácsok mellé már nem fértek oda a gyakorlati okosságok, amiket most feltétlen pótolunk. Hogyan gyűjts témát? Hogyan építsd fel az írásodat? Milyen eszközök segítenek abban, hogy az üzeneteddel hatékonyan elérd az olvasóidat? – ezekről lesz szó az alábbiakban.

Ha már egy jó ideje rendszeresen gyártod a jobbnál jobb blogbejegyzéseket, gyanítom, hogy mindezen ismereteknek már a birtokában vagy, semmiképpen sem akarom osztani az észt neked… egyetlen javaslatom van a számodra a következő 5 percre:

blog blogiras5

Ja, egy finom kávét feltétlen csinálj hozzá…!

Ha viszont úgy érzed, kicsit még nyögvenyelősen haladsz előre a bejegyzés-gyártás rögös útján, hadd adjak néhány gyakorlati segítséget! Persze azt tudnod kell, hogy „a gyakorlat teszi a mestert”, így ha a kezdeti lépésekkel nem is vagy elégedett, ne add fel, bele fogsz jönni!!!

Hogyan válassz témát a blogbejegyzéseidhez?

A témaválasztás nem mindig egyszerű feladat. Bár bizonyára rengeteg mindenről lehet írni a te szakmádban is, de éppen akkor, amikor az ember nekiülne, hogy akkor most vagy soha, ír egy bejegyzést, nem biztos, hogy azonnal jön a jó ötlet. Mit lehet ez ellen tenni?
Akkor vagy könnyű helyzetben, ha nem a megíráskor kell kitalálni a cikk témáját, hanem – akár már hetekkel előtte – tudod, miről fogsz blogolni. Ehhez jó, ha van egy terved, egy úgynevezett publikációs naptárad, amiben össze tudod gyűjteni a lehetséges területeket. Legtöbb esetben évszakhoz, hónaphoz, szezonhoz kötődően meg lehet ezt tenni. Egy nyugodt óra szükségeltetik hozzá, leülsz, és gondolatban végigmész az éven: ünnepek, események, piaci történések, sajátosságok… stb. Biztos vagyok benne, hogy akár több tucat témaötlet is előjön, amit máris jegyzetelj le a kis naptáradba.
Aztán az ügyfeleiddel való tárgyalások során felmerülő kérdések, észrevételek, esetleg reklamációk szintén alapját képezhetik egy-egy hasznos írásnak, ezeket is feltétlen vezesd be a naptáradba. Lehetséges, hogy csak néhány hónap múlva dolgozod fel a kérdést, mert akkor lesz ennek a bizonyos témának nagyobb aktualitása, de lehet, hogy azonnal nekiülsz, és kellően inspirált állapotban olyan cikket írsz, hogy magad is meglepődsz rajta.
A téma jöhet „kívülről” is. Ha a közéletben felkapnak egy a te piacodat is érintő kérdést, érdemes azonnal lecsapni a lehetőségre, és kifejteni a véleményedet. Ezt rögtön, melegében tedd meg!

Milyen legyen a blogbejegyzés felépítése?

A blogbejegyzés tulajdonképpen egy cikk. Tehát van címe, van egy nagyon fontos első bekezdése (ezt hívják az újságíró-szakmában lead-nek), egy nagyobb terjedelmű tartalmi része és egy záró bekezdése.
Ma az internetes világban a cím az egyik legfontosabb része az írásnak. Itt dől el ugyanis, hogy az olvasó esélyt ad-e szakmai kibontakozásodnak, azaz rákattint-e a linkre, vagy – annak ellenére, hogy hihetetlen kincseket osztasz meg a link mögött – egy laza mozdulattal átgördül az ominózus egy soron. Gyakran használnak a szövegírók két címet, az egyik egy figyelemfelkeltő, amely az esetek nagy többségében nem kötődik szorosan a témához, a másik pedig egy magyarázó, témamegjelölő cím; ez is jól szokott működni, de egy tanácsot fogadj el ezzel kapcsolatban: a figyelemfelkeltést ne a bulvársajtótól tanuld meg! Nem csak az a lényeg, hogy a látogató kattintson, hanem az is, hogy a címmel összhangban levő tartalmat találjon. (Ha szimpatikus számodra a két cím használata, rendben, próbálkozz bátran, ennek egy veszélye van, hogy hosszabb lesz a kelleténél. A keresők 65 karaktert látnak egy-egy címsorból, kb. ez az az idelis karakterszám, amire érdemes limitálnod a címeid hosszát.) Ápropó kereső… azt már a kezdő blogolók is tudják, hogy a szövegbe minél többször érdemes a kulcsszavunkat beszúrni (persze nem túlzsúfolva, hiszen Google-apó már erre is háklis), de ugyanez vonatkozik a címre is… itt elég csak egyszer szerepeltetni! 🙂
Ugyancsak a figyelemfelkeltés miatt fontos még az első bekezdés is, annyi előnnyel, hogy itt már néhány mondatnyi lehetőség adódik arra, hogy „magaddal vidd” a látogatót.
És hogy mire apellálhatsz? Az olvasó kíváncsiságára, az aktualitásra, az érzelmekre, az erős impulzusok vagy a humor mindenkori jótékony hatására… De valójában még a profi szövegírók is napokat ülnek ezen a néhány karakteren, úgyhogy ne csüggedj, ha nem jön a szikra 5 percen belül. Ha rendszeresíted a blogolást, öntudatlanul is figyelni fogod az újságok címeit, lead-jeit, és raktározod majd az ötleteket. Eőször írd meg a cikket, és csak utána próbáld a címet kitalálni és a lead-et megírni hozzá!
A hosszabb tartalmi részt már valamivel könnyebb összerakni, itt a következőkre figyelj…

Segíts az olvasódnak! Legyen teljesen képben, még akkor is, ha nem olvassa el a cikket…

Az internetes látogató nem olvas részletesen, csak végigszalad a szeme a képernyőn; ha így is el tudod juttatni hozzá az üzeneted, nyert ügyed van.
Ebben három nagyon egyszerű eszköz is a segítségedre lehet: a megfelelő illusztráció, az alcímek és a szövegkiemelés. A vizuális üzenetben óriási erő van (egy pillanatra kattints át a Facebook-oldalunkra, az elmúlt napok posztjai éppen erről szólnak, a július 23-i és 28-i posztok a kedvenceim), ha a cikkedet jól tudod illusztrálni, az olvasó már remekül meg tudja ragadni a mondanivalód magvát. A gyakorlott szerkesztők persze szoktak trükköket is bevetni, és figyelemfelkeltés céljából egy első ránézésre nem odaillő képet választanak az írás mellé, csak a szövegből derül ki, hogy mi is az összefüggés.
A másik, amit tehetsz: a fontosabb mondatokat szövegkiemelővel emeld ki úgy, hogy ezek olvastán egy summary-t kapjon az olvasó a cikkedről! Hiszen, ha valaki tényleg érdeklődik, a számára fontosabb bekezdéseket részletesen is el fogja olvasni, vagy ha mégsem, a telefont sokkal könnyebben, nagyobb bizalommal fogja felemelni. Az alcímek hasonló módon a szöveg tagolásában, átláthatóságában segítenek.

Ha mindent, amit csak szerettél volna, leírtál, még nem végeztél…
blog blogiras6 jo

Hogyan zárd a blogbejegyzésedet?

Egy frappáns záró bekezdést soha nem spórolhatsz meg! Itt tudod összegezni az általad legfontosabbnak tartott gondolatokat, előre jelezni a következő blogbejegyzés témáját, de akár ún. „call to action” mondatokat is beszúrhatsz, melyekkel cselekvésre tudod felszólítani az olvasóidat (kapcsolatfelvételre, vásárlásra… stb.). Mint azt korábban már leszögeztük, a blog inkább imidzs-építő eszköz, mint értékesítő, de ha eddig sikerült fenntartanod a látogatód érdeklődését és figyelmét, esélyed van arra, hogy rövid időn belül a vásárlóddá válik.

Ha pedig neked is sikerült e cikk végére érned, az bizony sokat jelent: elszánt vagy és kitartó, dolgozol azon, hogy készüljenek a blogbejegyzéseid, ennek érdekében még képezni is hajlandó vagy magad. Cserébe hadd ajánljam fel azt, hogy az első három „szárnypróbálgatásodat” szívesen elolvasom, megbeszélem veled, ha elküldöd e-mailben. Hajrá! 🙂

Ajánlott bejegyzések