8fe3e0f34d3083cba6fe73d62a783d7f XL

Legyél laza, közvetlen, mégis szakmai! – Mire figyelj, ha blogot írsz?


Előző blogbejegyzésünkben arra buzdítottunk, hogy nyáron se hanyagold a blogodat. Nos, ha megfogadtad a tanácsunkat, hajrá… ne add fel, told végig a nyarat, hogy ősszel learathasd munkád gyümölcsét. Ha már így szót fogadtál, elárulok most néhány fontos tudnivalót, hogy a bejegyzéseid még hatékonyabbak legyenek. Ha ezekre tudatosan odafigyelsz, egyrészt nagyobb kedvvel fogsz írni, de – reményeim szerint – nagyobb sikerrel is.

Az első és legfontosabb tudnivaló a blog műfaját illetően, hogy nem direkt eladási eszköz, hanem legfőképpen bizalomépítésre szolgál, a kompetenciádat tudod hétről hétre, hónapról hónapra megmutatni rajta keresztül az ügyfeleidnek. De ez nyilvánvalóan olajozza a vásárláshoz vezető utat, hiszen folyamatosan előtérben tudsz lenni, figyelmet, szimpátiát tudsz generálni, növelni tudod a láthatóságodat.

A blog sokkal inkább rólad szól, mint a termékedről: a Te véleményedről, meglátásodról, elképzelésedről, szakmai tapasztalataidról. Engedd bátran, hogy átjöjjön rajta a személyiséged, na persze nem feltétlen az a mogorva, kötekedő, amellyel a délelőtti kávé előtt egrecírozod a kollégáidat, hanem az a kedves, jó humorú, mindig segítőkész személyiség… aki valójában is vagy 😉 A blogbejegyzéseid tehát legyenek emberiek, közvetlenek, azaz olvasmányosak… sőt mi több lazák, de arra vigyázz, hogy a szakmaiságból ne veszíts. Ez talán a legnehezebb, de nem lehetetlen.

Nagyon fontos mindig tudatosítani, hogy a blogodat nem a kollégáidnak vagy a konkurenciádnak, hanem a fogyasztóidnak írod, így ami számodra és a piacot jól ismerők számára evidens, az sokaknak tényleg segítség. Néhányan ügyfeleink közül elcsodálkoznak, amikor javaslatokat teszünk témákra, hogy miről is lenne érdemes írni, és gyakran tiltakozásban törnek ki, hogy „de hiszen ezt mindenki tudja már”. Hát igen, azokban a szakmai körökben, ahol te forgolódsz, ott igen, de mi, laikusok, NEEEM.

blog blogiras3

Gondold csak végig, hány olyan terület van, amiről neked is vannak ugyan információid, hiszen az interneten összebogarásztál már jó néhányat, de az összefüggésekről, a dolog lényegéről fogalmad sincs, és mennyire hálás vagy, ha rátalálsz egy olyan írásra, amelyben valaki vette a fáradtságot, és egy bonyolultabb folyamatot, vagy kérdést részletesen, érthetően elmagyarázott, összefoglalt. Biztosan hallottad már ezt a ma különösen divatos szót: ügyféledukáció – nos, ilyenkor ez zajlik. Remekül épül általa a szakértői státusod, hidd el.

Ha már ügyféledukációnál, szakértői státusnál tartunk, egyet nagyon ígérj meg: hogy nem fogod teletűzdelni az irományodat idegen kifejezésekkel, nem fogsz érthetetlen nyelvezetű szakkönyvekből bekezdéseket idézni. Nem, ez nem a szakmai kompetencia jele, ez valami egészen más; legyél érthető és világos! Ne kergesd el az olvasóidat!

Moderáld a kommenteket! Egy bizonyos színvonalat feltétlen tarts a blogodon, hiába világos mindenki számára, hogy egy adott komment kitől származik, téged is minősít, ha káromkodó, obszcén vagy gyűlölködő megjegyzések sorakoznak a cikkeid után. Nem beszélve arról, hogy az irigy, kötekedő, csak a hibákat firtató, arctalanul rettenet okos és bátor kommentelők (nem egyszer konkurensek) milyen károkat tudnak okozni hazugságokkal.

Mivel ez egy írott forma (bár ma már egyre divatosabbak a videóblogok is), nagyon fontos, hogy a fogalmazásra és a helyesírásra is gondosan figyelj! Ha a szakmádban profi vagy, de a nyelvtan nem az erősséged, ne gondold, hogy a szakmai okosságok majd feledtetni fogják eme hiányosságaidat. Feltétlen keress valakit, akinek a helyesírás a kisujjában van, és minden egyes bejegyzésedet olvastasd el vele, mielőtt kiteszed a netre.

Még egy utolsó gondolat a bejegyzések hosszával kapcsolatosan… Ez a kérdés mindig felmerül, és rendre zavarba is jövök tőle. Hogy miért? Mert nehéz jó választ adni. Régebben azt mondtuk, hogy az internetfogyasztók a rövidebb, illusztrált oldalakat szeretik, ezért legyenek a blogbejegyzések is rövidebbek, kb. 2000 karakteresek. De az ilyen hosszúságú cikkekben nehezen lehet kifejteni valamit érthetően, minőségi módon. Márpedig ha szakértői státusra törekszel, ezt nem spórolhatod meg. Szóval, én amondó vagyok, hogy ne a karaktereket számolgasd, hanem azon legyél, hogy az olvasóid kerek, egész, érthető és aktuális írásokat olvashassanak a blogodon! Sok sikert hozzá!

(Előző bejegyzésünkben 5 nyomós érvet találsz, hogy miért ne hanyagold a blogodat még nyáron sem. A folytatást néhány gyakorlati tanáccsal pedig itt találod.)

Ajánlott bejegyzések