f710044bf79a4b1f5d8b085e5e5d9711 XL

Tudj meg mindent a fogyasztóidról! – Kezdjük az évet tervezéssel! 3.


Még mindig a 2014-es évet értékelve a makrokörnyezetben történt változások után nézzük meg, milyen változások történtek a vállalkozás mikrokörnyezetében, azaz mi újság a konkurencia  és partnereink háza táján, illetve…

…mit tudhatunk meg potenciális és tényleges vásárlóinkról.

Első körben érdemes a legfontosabb mikro-tényezővel foglalkozni, a fogyasztóiddal. Kik voltak azok, akik 2014-ben a Te terméke(i)d mellett döntöttek? Ők azok, akikre különös figyelmet kell, hogy fordíts 2015-ben is. Persze e mellett  a potenciális fogyasztók „megértése” is nagyon fontos, mert ha sikerül megértened, hogy miért nem Téged választottak, és ezen tudsz változtatni, képes vagy növelni a piaci részesedésedet.

Egy blogbejegyzés kevés ahhoz, hogy a fogyasztói magatartás vizsgálatát hosszan ecseteljük, de nézzük meg, hogy mik azok a sarokpontok, amelyekkel feltétlen foglalkoznod kell. A marketing atyja, Philip Kotler szerint az alábbiakra érdemes feltétlenül megkeresni a választ:

•  Kik a vevőink? (Occupants = vevők)
•  Mi a termék, amit vásárolnak? (Objects = termékek)
•  Mi motiválja őket a vásárlásban, miért vásárolnak? (Objectives = célok)
•  Kik vesznek részt a vásárlásban? (Organisation = szervezetek)
•  Hogyan történik a vásárlás? (Operations = műveletek)
•  Mikor történik a vásárlás? (Occasions = alkalmak)
•  Hol vásárolnak? (Outlets = boltok)

Ez a marketing szakirodalomban 7 „O” néven elhíresült fogyasztóimagatartás-vizsgálat – ha a kérdéseket alaposan körbejárjuk – segíteni tud abban, hogy kicsit közelebb kerüljünk ahhoz a „fekete dobozhoz”, amely számunkra nagyon fontos, hiszen a megélhetésünket biztosítja.

blog tervezes fogyasztó

A kérdésekre kapott válaszok nagy része tulajdonképpen egy reakció: a fogyasztót különböző ingerek érik (makrokörnyezet impulzusai és különböző marketingingerek) , amelyek alapján végbe megy benne egy részben vagy egészben ismeretlen folyamat, melynek eredményeképpen születik meg egy döntés: hogy valamiért, valamit, valahogyan, valamikor, valahol vásárol. Mindebben kulturális, társadalmi, személyes és pszichológiai jellemzői nagyban befolyásolják, no meg pillanatnyi elgondolásai is (erre apellálnak az impulzusvásárlást ösztönző reklámok), tehát nincs könnyű dolgunk a megértést illetően. Következtetéseket azonban tudsz levonni különböző vásárlási adatokból, akár meg is kérdezheted fogyasztóidat egy ügyesen megszerkesztett kérdőíven, interneten vagy személyesen a boltban.

Abban pedig, hogy milyen marketingingerek érik a sok-sok környezeti hatás és befolyás közepette a jövőben, óriási szereped lehet (azon következtetések alapján, amelyeket még most az év elején levonsz)… persze a konkurensednek is, azért erre figyelj oda! Már most az év elején szentelj figyelmet rájuk is… következő blogbejegyzésünkben adunk néhány ötletet,hogy milyen szempontok alapján.

Ajánlott bejegyzések