Színek és az arculattervezés – Kéz a kézben
Az arculattervezésben nagyon fontos szerepet töltenek be a színek. Az egyik leglényegesebb összetevője az arculatnak a szín. Sokszor egy életen át elkíséri a vállalkozást, még akkor is, ha időközben több arculatváltás is történik. Érdemes tehát nagyon körültekintően megválasztani a különböző marketingkommunikációs eszközökön használandó színeket, színárnyalatokat.
Elgondolkodtál már azon, milyen sivár lenne az életünk színek nélkül? A gyönyörű kék égbolt, a békességet, nyugalmat árasztó zöld rétek, lombkoronák, a számtalan színben pompázó virágok – és még sorolhatnánk – mondjuk fehérek lennének… Hátborzongató. Szerintem az életkedvünket is elveszítenénk.
A színek számos alakban és jelenségben nyilvánulnak meg. Az emberi szem természetes állapotban legalább 2000 különböző árnyalatot érzékel. Állítólag az összes minket érő benyomás 87 százaléka a színeken keresztül jut el hozzánk. A színek hangulatokat, érzelmeket, érzéseket, lelkiállapotokat és gondolatokat is kifejeznek, markáns szimbólumai pl. a gyásznak (fekete vagy fehér), a reménynek (zöld), a szenvedélynek (piros). Egyesek azt állítják, hogy gyógyító hatással is rendelkeznek, bizonyos betegségek esetén segíthetik a gyors felépülést. De vannak színek, amelyek pozitívan hatnak a stresszre, a depresszióra, a feszültségre; lehangolhatnak vagy akár fel is tölthetnek energiával.
Nos, az arculattervezésben is nagyon fontos szerepet töltenek be a színek – hogy rákanyarodjak a lényegre. Az egyik leglényegesebb összetevője az arculatnak a szín. Sokszor egy életen át elkíséri a vállalkozást, még akkor is, ha időközben több arculatváltás is történik a cégben. Érdemes tehát nagyon körültekintően megválasztani a különböző marketingkommunikációs eszközökön használandó színeket, színárnyalatokat.
Mit érdemes figyelembe venni a színválasztáskor?
- Nyilván a cégtulajdonos ízlése nem elhanyagolható, de feltétlen képbe kell őt hozni azzal kapcsolatban, hogy az a szín, ami az ő ízlésvilágához közel áll, mit is jelent, mert lehet, hogy egyáltalán nem ezt kívánja üzenni a fogyasztói számára.
- A célcsoport demográfiai (nem, kor stb.), szocio-ökonómiai (társadalmi hovatartozás, jövedelem stb.) és pszichológiai (életmód, vásárlási szokások stb.) jellemzőit. Hiszen nekik akarunk üzenni a marketingkommunikációnk során. Az a fontos, hogy ők megkedveljék, megszeressék az arculatunkat. Az már hatalmas dolog, hogy egy konkrét színről vagy színkombinációról a cégünk jut eszükbe. Ezt persze nagyon nem egyszerű megvalósítani, de nem lehetetlen. Gondoljunk csak a T-home magentájára!
- Mi a célunk? Figyelemfelkeltés? Bizalom kiépítése?
- Mit akarunk üzenni? Dinamikusak… belevalók… konszolidáltak… precízek… stb. vagyunk…
- Milyen jelentéssel bír az adott szín, milyen hatást vált ki? Pl. élénkít, megnyugtat, szenvedélyessé tesz, felüdít vagy éppen lehangol, komorrá tesz.
- Milyen vizuális eszközöket szeretnénk használni a marketingkommunikációnk során? Inkább online megjelenésekben kell gondolkodni, vagy print szórólapokat, katalógusokat, prospektusokat használunk majd?
Érdemes mindezt szakemberrel végiggondolni, átbeszélni, és a lehető legjobb döntést meghozni, mert marketingkommunikációnk sikere múlhat rajta.