Na de melyik fele…? – Hatékonyságmérés a marketingben
„A marketingbüdzsé fele kidobott pénz…” – bizonyára hallottuk már ezt az igencsak elavult, igencsak közhelygyanús mondatot, amelynek még jó pár évvel ezelőtt volt némi igazságtartalma, de ma már egyre kevésbé igaz.
Szuper, ha elkészült a marketingterved, megvan a heti terved is, amely alapján lépésről lépésre kivitelezni is tudod azt, de egy valamire még feltétlen figyelj oda ebben az évben (ha korábban ezt még nem tetted volna tudatosan): minden egyes marketingaktivitásnak igyekezz mérni a hatékonyságát! Nyilván már az idei évben is voltak adataid, ha más nem is, de értékesítési adatok mindenképpen, és lám milyen nagy hasznát vetted most, hogy készítetted az idei tervedet.
Ma az online marketingkommunikáció és értékesítés világában rendkívül hasznos, naprakész információkat lehet szerezni, amellyel meg tudod mérni, hogy melyik kommunikációs csatorna, melyik üzenet az, amin keresztül hatékonyabban meg tudod szólítani a vásárlóidat, ügyfeleidet. Ha a honlapodon semmi mást nem teszel, csak a Google Analytics – a Google által fejlesztett és tárolt platform – segítségével elemzed az aktivitásokat, már rengeteg információ birtokába kerülsz, ami alapján sikeresebbé tudod tenni a marketingkommunikációdat. Ezzel most nem szeretnék részletesebben foglalkozni, de ha érdekel a téma, olvasd el ezzel kapcsolatosan megjelent korábbi bejegyzésünket (Big Brother: Mit tud a Google Analytics?).
Ha a Facebookon hirdetsz, szintén nagyon részletes elemzést tudsz készíteni annak érdekében, hogy még hatékonyabb tudj lenni, még több oldalkedvelést tudj begyűjteni, még több látogatót tudj csalogatni a honlapodra, vagy egy konkrét aloldalra. De ha csak posztolgatsz is világosan látod a like-okból, megosztásokból, kattintásokból, hogy melyek azok a témák, amelyek valamiért felkapottabbak, érdekesebbek, és melyek azok, amelyek hidegen hagyják a közösséget. Az Elemzés fül és a Hirdetéskezelő nagy segítségedre tud lenni.
Az online portálokon való hirdetés hatékonyságának mérése is ma már nagyon egyszerű. Az átkattintás (CT=Clikck Through) és az átkattintási arány (CTR=Click Through Rate) nagyon beszédes tud lenni számunkra, és ha ehhez még hozzá vesszük az értékesítési adatokat, még hasznosabb információkhoz juthatunk. Könnyű dolgod van e tekintetben, ha online felületen értékesítesz, de ha nem, alkalmazz kupont a kampány során, melynek segítségével mérni tudod, hogy melyik hirdetési csatorna volt a leghatékonyabb, és az átkattintásokból milyen arányban lettek tényleges vásárlások.
De nézzük, mit tudunk tenni, offline megjelenések esetén! Ha a fiatalabb korosztály a célcsoportunk, érdemes QR-kódot használni. A QR-kód tulajdonképpen egy vonalkód, amelyet az okostelefonok képesek értelmezni, beolvasni. Ha valakit érdekel a kihelyezett plakáton, vagy nyomtatott hirdetésben megjelent ajánlat, azonnal további digitális információ után tud kutatni… Te pedig – nem mellesleg – az érdeklődőről kapsz azonnal fontos és használható adatokat.
De a nyomtatott hirdetésekben elhelyezett sorszámozott kupon is segítségedre tud lenni. Ha indítasz egy reklámkampányt, és több nyomtatott médiumon keresztül bombázod egyszerre a potenciális fogyasztóidat, érdemes bevetni ezt a módszert, és nem csupán a teljes kampány eredményességét vizsgálni, hanem azon belül az alkalmazott médiumok hatékonyságát is.
A rendezvények közvetlen hatásának mérése már sokkal nehezebb kérdés, de nem lehetetlen, legyen szó kiállításról, árubemutatóról, workshopról, de akár egy egyszerű utcai flash mobról. Ilyen esetekben is a kupon, illetve a speciális szórólap, vagy a nyereményjáték lehet eszköz, bár a valóságos hatást nem tudod mérni, hiszen az emocionális tényezőket és ezek későbbi hatását egzakt számokkal lehetetlen visszaadni.
Ha a hatékonyságmérés mellett a vevőgondozásra is figyelmet fordítasz, és a kettőt még össze is kapcsolod, az eredmény hatványozódhat. Mit értek ez alatt? Ha a fentiekhez egy jól működő CRM-rendszer (Contact Relationship Management) is kapcsolódik, amelyben rendszerezni tudod a vásárlóidat, ügyfeleidet, gyakorlatilag el tudod érni azt, ami minden eladó álma, és minden vevő rémálma, hogy konkrétan, névre szólóan megismerheted az adott vásárló preferenciáit, és nagyon személyre szabottan, azaz rendkívül hatékonyan tudsz neki ajánlatot tenni. Ehhez persze el kell érned azt, hogy a vásárló adatokat adjon meg magáról, amit persze nem szívesen tesz meg, de ha ügyes vagy, nem fog tudni ellenállni. Erre találták ki a törzsvásárlói programokat, pontgyűjtő rendszereket stb., amelyekre a következő blogbejegyzésben térek ki részletesebben.