deb9f9efc56ef2a940bdf0d58ccaad5c XL

3 marketing trend, amivel 2020-ban Neked is érdemes valamit kezdeni


A héten a MarketingWeek-ben megjelent egy cikk a 2020-as marketing trendekről. Brit portálról lévén szó nem feltétlen mind releváns a magyar piacra vonatkozóan, de néhányra itthon is érdemes figyelmet szentelni, és elgondolkodni azon, hogy tudjuk figyelembe venni ezeket a tendenciákat a saját marketingünkben.

Nyilván a „Brexit szelleme” a magyar vállalkozókat nem kísérti olyan mértékben, mint a briteket (kivéve azokat, akik brit piacra is forgalmaznak vagy onnan importálnak), ezért aztán ezt a topikot én gyorsan át is ugornám… Az MW összeállításában szó esik az innovációról is, hiszen az elmúlt néhány évben kulcsfontosságú volt, rengeteget írt és beszélt róla a média is. Míg Nyugaton az előrejelzések szerint a vállalkozók elérik az innováció csúcsát, nálunk azért még bőségesen van kifutás ezen a területen, de talán ez sem az a téma, amit ne futtattál volna le már jó párszor az agyadban az elmúlt években.

Nézzük még gyorsan a globális média tendenciákat, hogy aztán azokról a 2020-as marketing trendekről essen végre szó, amelyekkel kalkulálva akár a Te vállalkozásodban is eljöhet egy nagy változás, ha időben felismered a lehetőségeket, és lépsz.

Az MW szerint a piac globalizálódásával egyre nagyobb az igény a globális médiamérés iránt. Fokozott problémát jelent a globális médiapiacon az átláthatóság hiánya, az hogy a különböző platformokat képtelenség összehasonlítani. A márkák már régóta jelzik ezt a hiányosságot, de most mintha konkrét lépések is elindultak volna a globális médiamenedzsment új szabványai felé.

Médiapiacról nem beszélhetünk közösségi média nélkül… ami körül ma már egyre inkább szorul a hurok. Bár a Cambridge Analytica óta közel 2 év telt el, az adatgyűjtési botrány még mindig hosszú árnyékot vet. A nyomás egyre növekszik a közösségi óriásokon, és az MW szerint ez 2020-ban is folytatódni fog. A helyzet annyira súlyos, hogy maga Chris Hughes, a Facebook társalapítója beszélt arról, hogy a platformon a vagyon, a hatalom és a befolyás koncentrációja mennyire példátlan és „amerikaiatlan”.

No, de most már jöjjön az a 3 trend, amely egy magyar kis és közepes vállalkozás számára különösen érdekes lehet, hova tovább lehetőségeket is hordoz magában:

 

#1 Marketing trend 2020 – Kiállás ügyek mellett

Ha csak annyit mondok, Greta Thunberg és Extinction Rebellion, bizonyára sokak számára leesik a tantusz. A MarketingWeek aktivistákat támogató márkák térhódításáról ír, de nem feltétlen kell személyekben gondolkodni, hiszen Greta Thunberg is egy ügyet képvisel valójában – meg kell hagyni, elég figyelemfelkeltően.

Bár a társadalom számára fontos ügyek melletti elköteleződés nem új keletű nemzetközi márkák részéről, nálunk Magyarországon valahogy mégsem annyira elterjedt. Persze létezik, de valamiért a cégek azt gondolják, hogy a CSR (Corporate Social Responsibility), azaz a társadalmi felelősségvállalás a nagyvállalatok privilégiuma. Ez pedig nagy tévedés… még a kisvállalkozások részéről is érdemes elgondolkodni, nem beszélve a középvállalkozásokról, akik remekül tudnak élni a CSR adta lehetőségekkel.

A számos ma divatos ügy közül talán a környezetvédelem a legnépszerűbb, de az egészséget is nyugodtan ide vehetjük, ezen belül pedig egészen sok mindent >> túlsúly, rák, különböző betegségek, rendellenességek problémáját, de a megelőzés, az egészséges táplálkozás, a mozgás is nagyon trendi, a közönség figyelmét manapság nagymértékben vonzó téma. A különböző devianciák vagy a fogyatékkal élők helyzete, illetve ezen ügyek felkarolása is „jó akaratot” (good will) tud eredményezni egy vállalkozás számára, nem beszélve arról, hogy nagyon hiteles és aktív PR-munka szervezhető köré.

Nézzük meg mindezt most egy picit kommunikációs szemszögből! A vállalkozás nem direktben kommunikál magáról és a termékéről, nem az eladásösztönzés van fókuszban, de az adott ügy kapcsán folyamatosan látóhatáron belül van, és észrevétlenül építi az imidzsét. Az különösen szerencsés tud lenni, ha az ügy valamilyen módon még összefüggésbe is hozható a cég tevékenységével. Pl. egy konditerem felveszi a harcot a túlsúly-problémájával, vagy egy szűrővizsgálatokat végző egészségközpont a mellrák vagy egyéb más betegség elleni küzdelmet tűzi a zászlajára, vagy egy optikai szalon a látássérültek helyzetén kíván segíteni. Ezekkel a témákkal a social médiában is szerencsésebb mocorogni, az ilyen típusú tartalmak sokkal jobban működnek a közösségi térben, mint pl. az árakciók vagy a termékbemutatások.

 

#2 Marketing trend 2020 – Sportszponzoráció újragondolva

A MarketingWeek szerint a sportszponzorációk – mivel hatalmas összegeket generálnak – továbbra is porondon lesznek, sőt „mélyebbre merülnek”. Felismerve, hogy a jövő meghaladta a megasztár sportolókat, a cégek manapság egy érdekes „trükkel élnek” az elkötelezett rajongók előtt: a márkák egyre inkább az alsóbb szintek felé fordulnak, ez nem csak anyagilag szerencsésebb számukra, de a kommunikációjukban is vonzóbb, elbűvölőbb történeteket tudnak elmondani.

Miért jó hír ez a marketing trend a kis- és közepes vállalkozások számára? Mert ezen a területen innentől kezdve ők is labdába tudnak rúgni. Egy szegény vagy kevésbé tehetős, ám tehetséges gyerek/fiatal felkarolása, és sportkarrierjének az egyengetése messze nem kerül annyiba, mint egy ismert és befutott sztár vagy csapat szponzorálása. Nem beszélve arról, hogy a ma divatos történetmesélés (story telling) is jól alkalmazható a PR-munkában. A sport persze művészetre is cserélhető, ha ez a téma közelebb áll valamilyen oknál fogva a céghez.

 

#3 Marketing trend 2020 – Hűségprogramok változóban

A hűségprogramok terén is látszik egy érdekes elmozdulás… E téren 1995 óta nem nagyon volt változás, azonban mostanra egy érdekes jelenség figyelhető meg, ami akár trendváltozáshoz is vezethet: Ha a klasszikus és egyben legnagyobb rendszereket megnézzük (Clubcard, a Sainsbury’s Nectar, a Boots Advantage), azt látjuk, hogy mindennek az alapja a költés. Minél többet költ a fogyasztó az adott kiskereskedőnél, annál hűségesebbnek számít, és ennél fogva annál nagyobb kedvezményt, kiváltságokat élvez. Évtizedekig működött ez a rendszer, de most mintha elindult volna egy változás. Ez részben annak is köszönhető, hogy – főként az internet térhódításával – a verseny felfokozódott, és a kereskedők gazdasági nehézségei megsokasodtak, a rendszer működtetésének költségei megemelkedtek, amit ugyan eleinte próbáltak továbbnyomni a fogyasztóra (pl. csökkentették a pontok értékét, vagy növelték az egyes hűségpontok megszerzéséhez szükséges költést), de nem sok sikerrel… a fogyasztók ettől nem hűségesek, hanem inkább morcosak lettek.

Még inkább puhatolózás, mint konkrét irány látszik, de egyre inkább úgy tűnik, hogy még néhány év, és a hűséget nem tranzakcióban fogják mérni a vállalkozások… vagy legalábbis nem csak abban. Ez a bizonyos puhatolózás pedig a szóbeszédmarketing és a márkatesztelés irányába látszik elmozdulni. A reklámpszichológiában régóta ismert, hogy a fogyasztók bizalmi alapon hozzák meg döntéseiket egy adott termék kapcsán, a leglényegesebb első benyomás nem is közvetlenül, hanem barátokon, ismerősökön vagy akár a közösségi médián olvasott ajánlásokon keresztül történik. Tehát pl. egy ruha- vagy illatszermárka, de akár egy szépségszalon, konditerem, étterem, kávézó (és sorolhatnánk a végtelenségig) számára nem csak az a vásárló számíthat hűségesnek, aki rendszeresen és sokat költ, hanem az is, aki a maga közösségében valamilyen formában a márkával kapcsolatosan bizalmat épít. És hát el kell ismerni, a mai vlogger/youtuber/influencer világban ez nem is annyira elhanyagolható tényező… Persze azt mondod erre, hogy hiszen ezek a közösségi média szereplők is már megkérik az árát egy-egy ajánlásnak. Na de ki mondta neked, hogy rögtön Kasza Tibi vagy Dukai Regina fb-/instaoldalán nyomulj. Egy kis- és közepes vállalkozás számára sokkal nagyobb lehetőség van az ún. mikroinfluencerek bevetésében, akik lehet, hogy kisebb követőtáborral rendelkeznek, de nagy elkötelezettségűek. Szerinted mi éri meg jobban pl. egy fodrászszalon számára? Ha több százezer forintért egyszer felkerül mondjuk egy neves magyar beauty influencer közösségi oldalára (akit az ország minden tájáról követnek), vagy a saját vendégeinek ajánlja fel a lehetőséget, hogy az újonnan készült frizuráról egy fotót készít, és ha a vendég ezt megosztja saját fb-oldalán (pár elismerő szó kíséretében), a következő alkalommal kap x % kedvezményt? És akkor rögtön adtunk egy jó kis tippet is 🙂 

Reméljük, sikerült picit inspirálni, és elgondolkozol azon, hogy e három marketing trenddel mit tudnál kezdeni saját vállalkozásod kapcsán… szívesen agyalunk mi is veled.

Ajánlott bejegyzések