ada9a09acea936d776a6f55c82778c43 XL

Big Brother: Mit tud a Google Analytics?


Ha honlapot üzemeltetünk, bizonyára kíváncsiak vagyunk, hogy hogyan viselkednek látogatóink, amikor virtuálisan látogatást tesznek nálunk.

Ha üzletem van, és bejön egy vevő, figyelemmel tudom kísérni azt, hogy mely termékek polcához megy oda, milyen árut vesz le a polcról, beszédbe is elegyedhetek vele, megtudhatom az igényeit, elképzeléseit. Információt szerezhetek arról, hogy melyek azok a termékeim, amelyek egyáltalán nem érdeklik, és azt is megtudhatom, hogy mi ennek az oka. De már az üzletbe való belépéskor is hasznos információkhoz jutok az érdeklődő életkoráról, neméről. Nagyjából azt is le tudom venni, hogy milyen anyagi körülmények között él, és ezzel a társadalmi hovatartozásával kapcsolatban is kaphatok benyomást. De mit tudhatok meg weboldalam / webáruházam arctalan látogatóiról?

Nos, nagyon sok mindent, és a Google jóvoltából ennek nagy részét ingyen. Amikor tehát elkészül egy honlap, legyen az az első, hogy beállítjuk a Google Analytics szolgáltatásait. Mik azok a legfontosabb információk, amelyeket nyomon követhetek azokon az alapadatokon (oldalletöltések, látogatások, illetve látogatók száma stb.) felül, amelyeket minden számláló produkál?

  1. Megnézhetem, melyik a legnépszerűbb oldalam, azaz, hogy melyik oldal az, amelyik a leginkább vonzza az új látogatókat. Értelemszerűen azokat az oldalakat is megmutatja az analízis, amelyek nem működnek az elvárásaim szerint, hiszen ezekről az oldalakról hagyják el az újonnan érkezők leggyakrabban a honlapomat. Mindezt az ún. visszafordulási arány mutatja meg. Ilyenkor nyilván a tartalommal van teendőnk, azon kell javítani, hogy a visszafordulási arányt csökkentsük.
  2. Ha már szóba került a visszafordulási arány… A Google Analytics azt is méri, hogy a főoldalamról mennyien fordulnak vissza, azaz hány olyan látogatóm van, aki nem találja érdekesnek a honlapot, és ahogy jött, úgy megy. Ha 50% feletti az érkezési oldalról távozók aránya, valamit tenni kell… Ez felveti azt a kérdést, hogy vajon az oldalon levő tartalommal van a gond, nem köti le a látogatót; vagy nem a megfelelő célcsoportot tereljük a weblapra.
  3. Az is érdekes lehet, hogy melyek azok az oldalaim, amelyekre visszatérnek azok a látogatók, akik már jártak a honlapon.
  4. Érdekes információ számunkra az átlagos oldalletöltés. Ez a mutatószám azt jelzi, hogy a honlapomra érkező látogatók mennyire mélyülnek el az ott található tartalomban, és egy átlagos látogató hány oldalt tölt le. Értelemszerűen minél több az egy látogatóra eső oldalletöltés, annál érdekesebbnek találják a honlapot, szeretnek rajta barangolni.
  5. Hasonló információt ad számunkra a webhelyen töltött idő is, hiszen minél több időt tölt el egy átlagos látogató az oldalon, annál inkább gondolhatjuk azt, hogy szerethető az oldal, értékes információkat találnak rajta a látogatók.
  6. Nagyon fontos kérdés, hogy melyek azok a kulcsszavak, illetve más honlapok (ha nem a Google-ből érkezik) amelyek által a mi oldalunkon landol a látogató. Ez mind az új, mind pedig a visszatérő látogatók körében is vizsgálható. Annyi a teendő, hogy sorba rendezed a legnépszerűbb kulcsszavaidat.
  7. A legnépszerűbb kulcsszavak sokat árulkodnak a látogatók motivációiról; mi volt az, amit kerestek, vajon milyen céllal. A piaci kereslettel kapcsolatosan is levonhatsz következtetéseket.
  8. Ha AdWords kampányt indítasz, a hirdetéseidről is pontos statisztikát kapsz. Pl. hogy melyek azok az elhelyezések, amelyek a legjobb arányban hozzák a feliratkozókat. Nyilván ezek azok az oldalak, ahol érdemes többet megjelenni; azokon az oldalakon pedig, ahol a feliratkozási arány alacsonyabb volt, érdemes csökkenteni a licitet.

Nos, érdekelnek ezek az információk? A Google Analytics ezt mind tudja.

Ajánlott bejegyzések