Online marketing kiszervezés… ésszerűen!
Az online marketing kiszervezés jó választás lehet, ha hajlandó vagy képbe hozni magad az alapokkal. Két szélsőséggel lehet találkozni a vállalkozók körében az online marketing kivitelezését tekintve. Az egyik véglet az, amikor a vállalkozó azt gondolja, hogy elvégez néhány tanfolyamot, meghallgat néhány oktatóvideót, olvassa szorgosan marketingszakemberek blogbejegyzéseit, és csinálja ő maga az online marketinget (amikor persze ideje engedi). A másik véglet az, aki eldönti, hogy ő ugyan nem ért az egészhez, csinálja az, aki ért hozzá, őt hagyják békén… Ez utóbbi sok esetben választja az online marketing kiszervezést (online marketing outsourcing), de az együttműködés nem túl egyszerű, hiszen valamennyire a vállalkozónak is bele kell látnia abba, hogy mit is csinál egy külsős marketinges.
Te melyik szélre húzol?
Az igazság az, hogy mindegyik hozzáállás érthető, és teljesen logikus. Az első verzió szerint gondolkodókat azért lehet megérteni, mert az online marketinghez valóban nem kell különösebb tehetség; ismeret szükségeltetik, szorgalmas következetesség és ami e kettőből adódik: tapasztalat.
A második verziót vallók pedig úgy gondolkodnak, hogy ha rossz az autóm, elviszem az autószerelőhöz, ha gyönyörűséges szülinapi tortát szeretnék, megrendelem egy cukrásztól, ha ápolatlan a hajam, fodrász segítségét kérem… az online marketingemet meg online marketing szakemberre bízom DE…
Azért az olajszintet meg tudjuk nézni, a kerekekbe tudunk alkalom adtán levegőt fújatni, valami sütifélét, ha nagyon akarunk, és muszáj, össze tudunk dobni, és nagyjából a hozzávalókat is ismerjük; a hajunkat is megmossuk és beszárítjuk, még ha nem is úgy és annyi idő alatt, mint egy fodrász.
Nos, valahol itt van az online marketing kiszervezés nyitja is…
Amint azt fentebb írtam, ismeret és szorgalmas következetesség, ami aztán tapasztalatot hoz idővel, elengedhetetlen az online marketing tevékenységben. Csakhogy az ismeret elsajátításához, a szorgalmas következetességhez (azaz, hogy csinálom, csinálom, a mérőszámok alapján korrigálok, és csinálom, csinálom) idő és energia szükségeltetik – nem is kevés –, és az idő ugyebár korlátozott, ráadásul pénz, az energiánk is korlátozott, ráadásul nem árt, ha nem szórjuk szanaszét.
Hogy lehet ezt akkor mégis ésszerűen csinálni?
Az online marketing kiszervezés jó megoldás lehet… DE!!!
Az esetek legnagyobb részében egy vállalkozónak arra semmi ideje és energiája, hogy a megfelelő szintre hozza magát az online marketingben, és azon a szinvonalon aztán ő maga végezze el a feladatokat. De az sem túl szerencsés, ha egyáltalán nincs képben valaki, és egyáltalán nem tudja, hogy mi folyik a cégében ezen a területen.
Azokkal az ügyfelekkel lehet hosszú távon jól együttműködni, akik azért tudják, mi fán terem az online marketing, tisztában vannak vele, hogy milyen feladatot érdemes kiszervezni, és az is világos számukra, hogy mit várhatnak el.
Ez pedig nem is olyan egyszerű… Átlátni a tartalommarketing lényegét, érteni a különböző közösségi oldalakhoz, SEO-hoz, AdWords-höz, értelmezni a statisztikákat… JÓL!, a hírlevelezés, a CRM lényegét látni… Ha nem is nyúl hozzá egy vállalkozó egyik területhez sem, csak korrektül át akarja látni, hogy melyik területen, mi történik, ha az online marketing kiszervezést választja, már komoly időt, energiát kell befektetnie… de ez a befektetés megspórolhatatlan, azonban a jó hír az, hogy megtérül!!!
Visszatérve az eredeti felvetéshez: online marketing kiszervezés… ésszerűen… Mégis hogy valósulhat ez meg?
Nyilván rengeteg aspektusa van egy jó, olajozott és eredményes együttműködésnek, álljon itt most 4+1, ami a legalapvetőbb pillére a sikeres és hosszú távú közös munkának.
- Mielőtt kiadod a munkát, hozd képbe magad, hogy mi is az a terület valójában, amit kiadsz, és mit várhatsz el a külsős marketingestől. Rossz hírünk van: ehhez szükségeltetik némi önképzés.
- Működj együtt a marketingessel, és ne legyen minden második megjegyzésed az, hogy én ezt nem tudom, nem értek hozzá, ő a marketinges, miért én mondjam meg. (Vannak ugyanis dolgok, amik a piaccal, annak sajátosságaival vannak összefüggésben, márpedig ezekkel kapcsolatban a Te fejedben van meg a szükséges információ.)
- Vannak döntések, amiket viszont a marketingesnek kell meghoznia, és ha mégis Te mondod meg, mi legyen, lehet, hogy 4-5 szempont nem lesz figyelembe véve, ami viszont káros lehet az eredményre nézve. Hagyd, hogy ezeket a döntéseket ő hozza meg! (Persze ne egy legyintéssel… korrektül adj át minden információt, érvelj, ha esetleg nem értesz egyet!)
- Ha tanácsol vagy kérdez valamit a marketinges, akkor is vedd komolyan, ha Te annak a tanácsnak, instrukciónak vagy kérdésnek semmi értelmét nem látod; hidd el, hogy van, nem mondaná vagy kérdezné…+1. Egy jó tanács az anyagiakkal kapcsolatban: Ha csak konkrét feladat kiadásáról van szó (pl. havi 4 blogbejegyzés megírása, 20 db Facebook-poszthoz kreatív és szöveg elkészítése… stb.), könnyen működik az egységáras elszámolás. Ha viszont mélyebb, sokrétű együttműködésről van szó, ami során ráadásul folyamatos fejlesztéseket, ötleteket (és azok megvalósítását) várod, feltétlen átalányban érdemes megállapodni, különben a kisördög ott fog motoszkálni, hogy a marketinges csak maga miatt javasolja a feladatokat, mert pénzt akar… Ez a marketingesnek sem jó, mert lefújsz esetleg olyan feladatokat, amelyek még hatékonyabbá tudnák tenni a munkáját, de neked sem – természetesen –, hiszen elmarad a várt eredmény.