Tudni illik, mi illik – E-mailezés illemtana
Az e-mail küldés napi rutin tevékenység minden vállalkozásban, és az elektronikus levelek fogadása is természetesen. Az e-mail küldésnek vannak olyan szabályai, amelyek nagyon ésszerűek, betartásuk valóban hozzájárulhat üzleti sikerünkhöz, azáltal, hogy szimpátiát vált ki a fogadóban.
Vannak alapszabályok, amelyeket ma már nem is értünk, hogy annak idején miért hozták meg a szakma tudorai. Ilyen pl. a spam-kérdés, amit ma már rendkívül nagy arcátlanság küldeni, holott az óriásplakátok kihelyezői sem egyeztetnek a környékbeliekkel, hogy vajon akarják-e nap mint nap látni a reklámot, de a postaládánkban landoló reklámújságok, szórólapok terjesztői sem egyeztetnek velünk… teletömik a ládát, mi meg szelektálhatunk, nem is beszélve a telefonos megkeresésekről.
Az e-mail küldésnek vannak azonban olyan szabályai is, amelyek nagyon ésszerűek, betartásuk valóban hozzájárulhat üzleti sikerünkhöz, azáltal, hogy szimpátiát vált ki a fogadóban. Nézzük, melyek a legfontosabbak!
- A fentiektől függetlenül, ne küldjünk kéretlen levelet, nem csak törvénybe ütköző, de ma már illetlenségnek is számít!
- A címlistánk adatait szigorúan titkosan kezeljük, ne éljünk vissza ügyfeleink adatvédelemhez fűződő jogaival. Eszünkbe ne jusson olyan e-mailt küldeni, ahol mások címe is látható! (Tudom, hogy ez nonszensz, nekem mégis volt szerencsém ilyen levelet kapni… és nem 10 évvel ezelőtt.)
- Az elektronikus levél formai követelményei nagyban hasonlítanak egy offline ajánlathoz. Itt is fontos, hogy legyen mindig megszólítás!
- A tárgy egyetlen sora remek figyelemfelkeltés lehet, ezért érdemes agyalni azon, hogy milyen frappáns, mindenképpen pozitív kicsengésű félmondat foglalja össze e-mail üzenetünk lényegét.
- A helyesírás és a helyes nyelvtan elengedhetetlen. Ha ezzel esetleg hadilábon állunk, feltétlen nézessük át a cégnél olyan munkatárssal a levelet, akinek ezen a területen nincsenek problémái, mert igencsak „bumeráng hatást” tud kiváltani egy helyesírásilag igénytelen levél. Manapság divat ékezetek, írásjelek nélkül, rövidítésekkel írni az e-maileket, ezt ajánlatküldéskor felejtsük el!
- Manapság az e-mail hossza az egyik kardinális kérdés, hiszen – induljunk ki csak magunkból – ha egy tömött sorokban megírt, terjedelmes ajánlatot kapunk, nagy eséllyel neki sem futunk a „feladatnak”. A szakemberek szerint a monitoron nem olvasunk, csak átfutjuk a szöveget, így fontos, hogy a kiemelésekkel, tagolásokkal is azon legyünk, hogy az olvasó minél könnyebben, gyorsabban megbirkózzon a tartalommal, és megszólítva, érdekeltnek érezze magát. Egy sorban pl. 80-nál több karakter ne legyen, próbáljuk meg pontokba szedni, és a pontokon belül is kiemelni a lényeget.
- Az e-mailnél fennáll az a veszély, hogy gyönyörűen megszerkesztjük, de a fogadónál egész más formában (esetleg szétesve, áttördelve stb.) érkezik meg. Ezért célszerű nagyon egyszerű formátumot választani, részben azért, hogy megfelelő legyen a fogadó monitorán/tabletjén is, illetve hogy egyáltalán eljusson a címzetthez.
- Az üzenet tartalma legyen nagyon lényegretörő, világos, jól áttekinthető, hogy ne az időhiány jelentse egy egyébként kiváló ajánlat halálát. Tömören, pontosan, gyorsan – talán ez a három legfontosabb kulcsszó, amely az üzenetünk célbajuttatását kell, hogy jellemezze.
- Egyre gyakoribb manapság, hogy az internetes ajánlatok mögött nem látunk személyt, az e-mail küldeményből a honlapra lehet kattintani, ahol személytelenül megrendelhetjük az adott terméket. Még sok esetben kapcsolat menü sincsen, illetve ha van is, elektronikus üzenetet lehet küldeni a honlap tulajdonosának. Nos, lehet, hogy néhány évtized múlva mindez már kevésbé fog bennünket zavarni (Nyugat-Európában már sajnos egyre gyakoribb), de a tapasztalat az, hogy jobban szeretjük, ha hús-vér embert tudhatunk az e-mail mögött, így célszerű a levelet aláírni, és telefonszámot is megadni, hogy ha bármi kérdés van, azt azonnal fel tudja tenni az érdeklődő.
- Ha befut egy érdeklődés, válasz érkezik az ajánlatunkra, vétek napokig váratni egy potenciális vevőt, amilyen gyorsan csak tudunk, adjunk kimerítő választ a kérdéseire. Fontos, hogy ne egy általános válaszlevelet kapjon, hanem személyesen foglalkozzunk a megkeresésével, tegyünk meg mindent, hogy minél hamarabb vásárló váljon belőle.