Ez a vírus a javadra lesz – Sikeres vírusmarketing
Az elmúlt hét a vírusmarketing jegyében telt Facebook-oldalunkon. A magyar netezők körében legnépszerűbb 5 videót posztoltuk ki, amelyek között volt, amelyik közel 76 millió embert ért el… Várok egy kicsit… hagyom, hogy ezen a számon most elgondolkodj…
Ha most nem is folytatnám ezt a bejegyzést – úgy vélem –, nem kellene győzködni arról, hogy a vírusmarketing ma a leghatékonyabb eszközök egyike a marketingkommunikációs arzenálban. De folytatom… mert ha a fent említett vírusvideókat megnézed, még lehet, hogy legyintesz, és azt mondod, hogy a reklám terjesztése persze ingyenes, de az elkészítése és elindítása – főleg hasonló minőségben – egy átlag vállalkozás számára nem kivitelezhető.
Hadd cáfoljam meg ezt az első hallásra nagyon is kézenfekvő állítást egy ma már mindannyiunk számára jól ismert víruskampánnyal. Az amiotrófiás laterálszklerózis betegségről (vagy ismertebb nevén az ALS-ről) kb. 2 éve halvány fogalmunk nem volt, hogy egyáltalán létezik. Aztán elindult az interneten egy nagyon különleges, büdzsét tekintve gyakorlatilag a 0 Ft-hoz közelítő víruskampány, amely 2012 óta körbejárta a világot, több mint 100 millió dollártámogatást hozott csak ebben az évben az amerikai ALS Egyesületnek, 1,2 millió megosztást (ácsi, nem elérést, megosztást!!!) generált a Facebook-on, 2,2 milliószor osztották meg a Twitteren… És ez még mind semmi, ugyanis az internetes médián keresztül bekerült az ügy a nyomtatott és elektronikus médiumokba, nagy nézettségű főműsorokba, sőt a híradókba… Igen-igen, ez az a bizonyos „jeges vödör kihívás”. Látod, az ALS Egyesület híre, vírusmarketingje Téged is elért… egy olyan szervezet munkája, amely világszerte mindössze 350 ezer embert érintő ritka, eddig szinte ismeretlen betegség kutatásán fáradozik.
Nos, mi ebből a tanulság?
- Nem kell horribilis összegeket költeni hatékony vírusmarketingre!
- Érezz rá a közösségi média ízlésére, és ennek megfelelően vess be kreatív ötleteket víruskampányodban!
- Lehetsz humoros, meghökkentő, drasztikus, sokkoló – lényeg, hogy tűnj ki az óriási reklámzajban!
- Vond be vírusmarketingedbe a tisztelt publikumot is, aktivizáld őket cselekvésre, legyen a víruskampányod arca (honlapodon, Facebook-oldaladon, de akár filmedben is) híres ember vagy akár az utca embere, jelentsen a résztvevők számára élményt a kampány! (Ha ezt a tanácsot elfogadod, hatványozni tudod a megosztásokat)
- Még nagyobb sikert érhetsz el, ha a víruskampányod valami éppen aktuális témához kapcsolódik, reflektál valamilyen jól ismert jelenségre, társadalmi, gazdasági vagy akár politikai (ez utóbbival csak csínján!) kérdésre/ problémára / eseményre / ügyre!
- Használj olyan ügyes fogás(oka)t, akár egyszerre többet is, amely(ek) üzeneted megosztására sarkallják az internetes közösséget! (Pl. egy nemes ügy képviselése, közvetlen, személyes részvétel lehetősége a kampányban, nyereményakcióban vagy -játékban… stb.)
Lehet, hogy Te leszel a következő, aki elindít egy világraszóló virtuális „vírusfertőzést”…? Szívesen segítünk ebben!