7 digitális marketing trend 2023-ban a Google szerint
Az év utolsó napjaiban számos marketing szakember és szakmai portál összegezte a 2022-es évet, és próbált meg digitális marketing trendeket prognosztizálni a következő évre. Amiben mindannyian megegyeznek, hogy a világjárvány okozta kihívások és zavarok, a geopolitikai feszültségek és a gazdasági bizonytalanság miatt ez az esztendő minden eddigitől el fog térni; 2023 a fókuszunk élesítésének éve lesz.
A vállalkozások nem tarthatnak szünetet a 2023-as év tervezésnél sem, hogy kivárják, hogyan alakul a jövő. A további növekedéshez – és túléléshez – az üzleti vezetőknek most kell stratégiákat kialakítaniuk, melyben a marketingnek igencsak fontos szerepe van. Annak érdekében, hogy a vállalkozások tisztán tudjanak látni a bizonytalanság közepette, és magabiztosan haladjanak előre ezekben a zavaros időkben, a thinkwithgoogle.com a Google vezetőit kérte meg arra, hogy osszák meg 2023-ra vonatkozó legfontosabb előrejelzéseiket a digitális marketing trendekkel kapcsolatosan. Ezeket vettük sorra mi is, kérdés, mi hasznosítható mindezekből a magyar piacon.
Befogadóbb médiatervezés
A reklámipar az elmúlt néhány évben nagy hangsúlyt fektetett a kreatívok befogadóbb reprezentációjára; ezt a fajta munkát érdemes kiterjeszteni a médiatervezésre is az idei esztendőben. Nemcsak az lesz a fontos, hogy az emberek hozzájuk hasonló embereket lássanak és halljanak, hanem az is, hogy még a megjelenített környezet is ismerős legyen a számukra.
Az egyébként nem szándékos elfogultság azonban akadályozhatja ezt a „befogadó” médiatervezést. Ahhoz, hogy a marketingszakemberek valóban kapcsolatba léphessenek a különböző közönségekkel, valamilyen módon foglalkozniuk kell ezzel az elfogultsággal, és fel kell ismerniük a közönségük által fogyasztott tartalom széles skáláját.
Tavaly azt láttuk, hogy az olyan hirdetők, mint a Domino’s és a Diageo, kritikusan értékelték médiaelhelyezési szokásaikat, és úgy döntöttek, kiszélesítik a megjelenésüket, hogy jobban elérjék a teljes közönségüket. Ezt úgy tették meg, hogy megszüntették a kulcsszó- és témakizárásokat, amelyek potenciális torzítást eredményezhettek, és proaktívan fektettek be „kézzel kiválasztott”, hiteles hangadókba és kiadókba.
A Google szerint 2023-ban a márkáknak alaposan meg kell vizsgálniuk a médiatervüket. Fel kell mérniük, hogy a különböző csatornákon és megjelenítőkön keresztül elérik-e a célközönségük széles körét, és érdemes megvizsgálni a lehetséges torzításokat is a kulcsszó- és témakizárásokban. Ezen kívül érdemes azt is megfontolni, hogy milyen megerősítő lépések tehetők az alulreprezentált közösségek hiteles támogatására.
Célorientált reklámozás, ügyek felkarolása
A 2023-as év digitális marketing trendjei között fontos helyet foglal el a nagyobb volumenű ügyek felkarolása. Az emberek a fenntarthatóságot helyezik előtérbe ezekben az időkben, és azt szeretnék, ha a márkák segítenék őket ebben. Azt is elvárják, hogy a szervezetek minden eddiginél nagyobb hatást gyakoroljanak a társadalomra, és összhangba hozzák az ígéreteket a tettekkel. Erre válaszul azt látjuk, hogy a márkák a saját környezeti hatásuk minimalizálásáról egy nagyobb célra való összpontosítás felé mozdulnak el. Aktívabb szerepet vállalnak a nagyobbszabású ügyek kiemelésében és a cselekvésre ösztönzésben.
Halak megmentése
A Sheba macskaeledel márka például azt a küldetést vállalta fel, hogy megmentse a világ halait – és ehhez egy innovatív reklámkampányba kezdett. A csapat elindította a világ legnagyobb programját a korallzátonyok megmentésére és helyreállítására oly módon, hogy videókat készítettek az általuk végzett munkáról, és a YouTube-tól származó hirdetési bevételeket felhasználták a kampány finanszírozására.
A francia Back Market cég az „újrafelhasználás, csökkentés, újrahasznosítás” mantráját alkalmazta, válaszul a társadalomban keletkező e-hulladék mennyiségére. Körkörös gazdaságot hoztak létre a felújított technológiai eszközök online piacterével, hogy csökkentsék az ágazat környezeti lábnyomát. Reklámjaik ezt a célt közvetítik.
A Google azonban azt javasolja, hogy a márkák kerüljék a „célmosdatást”. Hogy mit jelent ez? Az ügyek iránti elkötelezettségnek hitelesnek, hosszú távúnak kell lennie, és szavakon túlmutató tetteknek kell alátámasztania.
Magánélet és lelki béke, azaz megfelelő adatvédelem
A vállalkozásoknak idén még inkább meg kell különböztetniük magukat, még inkább bizonyítaniuk kell értékeiket, mivel egy bizonytalan piacon versenyeznek. Mivel az emberek mindennapi életük nagyobb részét online intézik, a 2023-as esztendő egy másik fontos marketing trendje, hogy az online adatvédelem szerepe különösen felértékelődik.
2021-ben több mint 7000 európait kérdezett meg a Google, és azt találta, hogy ha a márkák tiszteletben tartják az adatvédelmet, hirdetéseik jobban teljesítenek. 2022-ben még mélyebbre ástak: 20 000 embert kérdeztek meg. Azt találták, hogy az adatvédelmi tapasztalatok hatással vannak a felhasználók bizalmára, és meglepődtek, amikor azt látták, hogy milyen káros lehet egy kellemetlen adatvédelmi élmény az interneten. A fogyasztók ugyanis a rossz adatvédelmi tapasztalatokat majdnem olyan károsnak tartják, mint adataik ellopását, és a megkérdezettek 43 százaléka akár más márkára váltana adatvédelemmel kapcsolatos problémák esetén.
Tehát az online élményeket az emberek számára megfelelő adatvédelemmel érdemes biztosítani. 2023-ban még inkább fontos lesz, hogy az ügyfelek teljes biztonságban érezzék magukat adataik kezelését illetően. Amikor az emberek nem tudják biztonságban érezni magukat e téren, szkeptikusak lesznek a digitális marketinggel szemben is. Hozzáférhető és érthető eszközöket kell tehát biztosítani számukra, amelyeket bármikor használhatnak adataik biztonságos kezelésére.
Előtérben a Z-generáció vizuális világa
A Z generáció az első generáció, amely teljesen felnőtt az internethez – az online navigáció és interakció módja pedig folyamatosan fejlődik. E generáció számára manapság azok a legrelevánsabb platformok, amelyek dinamikusak és rendkívül vizuálisak, új és innovatív módon elégítik ki folyamatosan változó igényeiket.
Ezért a Google Z generációt célzó legújabb kampánya a látottak keresésének új módját hirdeti. A „Find that thing” a vizuális keresés „ünnepe”, lehetőséget adva ennek a vizuálisan előremutató célközönségnek, hogy megtalálja a keresett leírhatatlan elemeket a Google Lens segítségével. Különféle videókat hoztak létre a Z generációs trendekből – a divattól (cowboy csizma) az érdeklődési körökön át (görkorcsolyák) a művészekig (Aitch) – konkrét közösségi platformokra szabva.
A Google azt javasolja, hogy 2023-ban ne próbáld meg behozni a Z generációs közönséget a saját világodba, hanem találkozz velük az övékben. Értsd meg kielégítetlen vágyaikat, fogyasztói igényeiket, helyezd előtérbe a relevanciát és a hitelességet a homogén szingularitás helyett, és fogadd el az általuk lakott sokszínű vizuális világokat.
Még fontosabb szerepet kapnak a kiterjesztett valóság élményei
A járvány következtében megnövekedett az online vásárlások száma. Ez még fontosabbá tette, hogy a márkák innovatívak legyenek offline környezetben; a kiterjesztett valóság (Augmented reality = AR) és más elragadó élmények kulcsfontosságúvá váltak. A 2023-as esztendő egy másik meghatározó marketing trendje tehát az AR-technológia használatának további elterjedése lesz, ami pedig azt jelenti, hogy a különleges élmények iránti fogyasztói kereslet még inkább általánossá válik. Valójában az előrejelzések szerint 2025-re a Z generáció több mint egyharmada vásárol majd AR-ral.
Egyes márkák már a tavalyi évben kipróbálták az AR-kampányokat. Dior kisasszony például arra biztatta a vásárlókat, hogy az üzletben használják a Google Lens-t a virágzó virágokból álló AR-kert létrehozására. A Burberry pedig egy felugró ablakkal ünnepelte Olympia kollekcióját a Harrods-nál, ahol az emberek okostelefonjukkal életre kelthették Elpis görög istennő szobrát.
A Google azt javasolja, hogy kezdd el különböző elragadó élmények létrehozását és tesztelését már most okostelefonoddal, hogy egy lépéssel előrébb legyél, amikor a feltörekvő AR-hardverek, mint például a szemüvegek szélesebb körben elterjednek.
Falatnyi tartalmak, rövid formátumú videók
A tartalomfogyasztási szokások változatosak, ahogy az emberek zökkenőmentesen mozognak a képernyők és a videók között – eltérő igényekkel és elvárásokkal. Sok alkotó rövidebb formátumú, falatnyi tartalommal újít, hogy megfeleljen a nézők igényeinek, és óriási sikert is arat. A YouTube Shorts-nak immár 1,5 milliárd havi aktív felhasználója van, több mint 30 milliárd napi megtekintéssel, ami óriási lehetőségeket kínál a hirdetők számára.
Érdemes tanulni a vezető alkotóktól, akik új módszereket teremtenek annak érdekében, hogy hitelesen léphessenek kapcsolatba közönségükkel, és akik olyan videókat alkalmaznak, amelyek látványilag nagyon lebilincselőek, rövid formátumúak, alkalmazzák a történetmesélés bevált gyakorlatait. Például a ma sikeresen futó videóknak az egyik titka az, hogy egyenesen „beleugranak az akcióba”; a mindössze 10–60 másodpercnyi rendelkezésre álló hirdetési időnek köszönhetően nincs szükség előzményekre, vagy sok extra kontextussal rendelkező történetszál kialakítására.
A szuperalkalmazások szuper (alkalmazás) elvárásokat támasztanak
A szuperalkalmazások többfunkciós mobilalkalmazások, amelyek egy sor különböző funkciót tartalmaznak, például piactereket, üzenetküldő és fizetési szolgáltatásokat. Ázsiában már jól ismertek, Afrikában pedig a fintech szektorban használják, a világ többi részén még nem olyan elterjedtek, de egyes márkák kísérleti jelleggel már alkalmazzák. Az amerikai Walmart például éppen most készíti el egy szuperalkalmazás verzióját.
Ez persze nem jelenti azt, hogy minden alkalmazás szuperalkalmazás lehet – vagy annak kell lennie. De minden marketingszakember tanulhat abból, hogy a szuperalkalmazások hogyan bontják meg a mobil status quót – magasabb elvárásokat támasztanak az alkalmazások és a mobilélmény egészével szemben. A legfontosabb, hogy megmutatják nekünk, hogy az emberek főként a kényelmet keresik. Erre az igényre pedig kiválóan reflektálnak a szuperalkalmazások, hiszen kevesebb eszköztárhelyet foglalnak el, mint több különálló alkalmazás, és nincs szükség az alkalmazások közötti váltásra sem.
2023-ban érdemes lesz megnézni, hogyan teheted kényelmesebbé az alkalmazásélményt. Kerüld az egycélú alkalmazás létrehozását, ehelyett gondolkozz olyan felületben, amely egyesíti a funkciókat, és arra készteti a felhasználókat, hogy alkalmazásodat beépítsék a mindennapi életükbe – javasolják a Google szakemberei.
Forrás: www.thinkwithgoogle.com